מתכונים למנות עיקריות

מקלובה טבעונית

מקלובה 1
חיפשתי חיפשתי ולא מצאתי אף מתכון של מקלובה ללא טיגון הירקות, ולכן אני מגישה לכן מתכון זה באהבה טבעונית לא מטוגנת כשירות לציבור. המתכון נוצר בשיטה שפיתחתי: קוראת באינטרנט כל מיני מתכונים, אוספת לזכרון מכל אחד מה שמעניין ובסוף מבשלת מהראש ומהבטן.

אני כותבת את המתכון כפי שאני עשיתי אותו, אבל אפשר ממש לשנות לפי הטעם – ירקות אחרים, כמויות אחרות, עשבים ותבלינים אחרים – תכלס זה לא ממש משנה. מה שכן משנה, אולי, זה לשים שכבת אורז יבשה בתחתית הסיר ולערום את הירקות שכבות שכבות.

מצרכים

ירקות קשים (אני השתמשתי ב: חציל אחד, שני תפו”א, שני גזרים, בטטה אחת, כרובית שלמה, קישוא אחד ענק.)
ירקות לטיגון קל – בצל, כרישה, שום ופטריות פורטבלה ענקיות ומהממות.
עשבי תיבול (אני השתמשתי בצרור שלם של שמיר, צרור שלם של כוסברה וצרור שלם של פטרוזיליה, חתוכים גס)
תבלינים יבשים לתיבול לפי הטעם (מלח גס, פלפל שחור, כמון, כורכום, עלי דפנה. לא התקמצנתי)
שתי כוסות אורז ארוך מלא (אני שוטפת לפני, אבל כנראה שזה לא חובה)
מים רותחים (בסופו של דבר יצא כשבע כוסות)

אופן ההכנה

1. קודם כל, במקום הטיגון העמוק – החביב על המקלובאים אך לא חביב עלי – בישלתי את כל הירקות הקשים בתנור, מעין חצי בישול כזה (בערך 30-40 דקות על חום של בערך 150. אל תתפסו אותי במילה. תזרמו). חתכתי גס, שמתי את כולם בתבנית, בזקתי (!) מעט שמן זית ומלח גס. תכננתי עוד באותו יום להמשיך למקלב אותם, אבל מפאת עומס החיים התפניתי לזה בסוף רק יום למחרת ולא נראה שזה הפריע להם.

2. את הירקות לטיגון קל, טיגנתי במחבת גדולה עם מעט מעט שמן זית (לא יותר מכף). התחלתי בטיגון הבצל והכרישה והשום, ואחרי כמה דקות הוספתי את הפורטבלו, חתוכים לחתיכות גדולות. הוספתי מלח גס, פלפל שחור, כמון וכורכום. הבצל צריך להשקיף והפורטובלו טיפה להיצרב אבל לא להימעך (כלומר לא לטגן הרבה זמן. עשר דקות גגגגג). טיגנתי אותם בצמוד להתחלת הכנת שכבות המקלובה, כלומר במקרה הזה לא כדאי יום לפני :)

3. על סיר טפלון עבה וגדול ומהמם פיזרתי שכבה של אורז יבש (אני אומרת יבש כי את שאר האורז שטפתי במים). ואז שמתי את הירקות שכבות שכבות (חשוב לפזר מכל ירק שכבה שווה לכל רוחב הסיר, כי אז כל מנה מהמקלובה מכילה את כל הירקות וזה כיף במיוחד) אני עשיתי לפי הסדר הזה: חצילים, ואז תפוח אדמה בטטה וגזר, ואז כרוביות (אופס! אחרי החצי בישול של הירקות מאתמול, אכלתי את כל הכרוביות שהיו שם, אז נאלצתי לשים כרוביות חדשות וטריות, כלומר כאלה שלא עברו חצי בישול, וגם זה עבר בשלום :) ואז קישואים, ואז את כל עשבי התיבול קצוצים גס (צרור שמיר, צרור כוסברה וצרור פטרוזיליה) ואז את המטוגנים קלות (בצל, כרישה, שום פטריות פורטבלו) ואז את שתי כוסות האורז, ועל זה תבלינים (מלח, פלפל, כמון, כורכום, עלי דפנה).

4. הידקתי הכל כלפי מטה עם תרווד :) ואז שמתי מים. בהתחלה 5 כוסות לפי הספר, אבל זה לא הגיע לכסות את האורז, אז שמתי משהו כמו עוד שתי כוסות. (היססתי לגבי הוספת יותר מדי מים, כי פחדתי שיצא רך מידי או מימי, אבל זה היה בסדר גמור בסופו של דבר.)

5. כיסיתי את הסיר, השארתי על אש גבוהה כחצי שעה (אפילו שהמים רתחו בקומקום לפני, כשהם נכנסו לסיר הם התקררו קצת אז היו צריכים לרתוח מחדש, וגם אחרי שרתחו השארתי עוד קצת את האש הגבוהה עם הרתיחה. שיהיה. סך הכל כחצי שעה כאמור) ואז הנמכתי את האש והשארתי על אש נמוכה עוד כחצי שעה. כל הזמן הזה לא פתחתי את המכסה.

6. כיביתי את האש והשארתי את הסיר עומד ככה סגור כמה שעות, אולי שלוש. זה היה אילוץ, אבל אני חושבת שזה רעיון טוב לאמץ אותו. זה גיבש הכל יחד יפה.

7. פתחתי את המכסה, כיסיתי את הסיר בצלחת גדולה וקצת עמוקה (הצלחת עליה תשב המקלובה כך שצריכה להיות גדולה מספיק וחזקה). הפכתי בזהירות זהירות וביד חזקה את הכל אפסייד-דאון. לקחתי כף עץ גדולה ודפקתי קצת על הלמטה והצדדים של הסיר כדי לנתק את כל החבילה מבפנים. בזהירות הרמתי את הסיר, והכל עמד יפה יפה ומלכותי. טה-דאם!!

8. המקלובה התקררה מעט (אם כי לא לגמרי) בגלל שעמדה כמה שעות בסיר, אז הכנסתי אותה עם הצלחת לתנור לכמה דקות וזה היה יופי.

9. הצעת הגשה: סלט מיקס בייבי כשהרוקט שולט, עגבניות, בצל לבן חתוך לרצועות דקיקות, שמן זית הום מייד (לא מהבית שלי, אבל ביתי יעני) חומץ בלסמי, מלח גס, פלפל שחור וזהו. מלכותי כבר אמרתי?
הכי כיף בעולם!!

באהבה ובתאבון :)

מקלובה

מקלובה
מקלובה 5

מקלובה

מורן מנחה ויוצרת בתחום הוידאו-אקטיביזם. בין עבודותיה אפשר למצוא את הסרטון תלמידים מציירים מחדש את “גבולות השיח” ואת הסרטון فردك بقتل بلدك אפשר ליצור אתה קשר בדף הפייסבוק שלה.
Loading💓 הוסף מתכון למועדפים

תגובה אחת

  • עשיתי מקלובה בלי החלק של התנור ובלי לטגן בכלל. יצא נהדר. אולי כי אני משתמשת באורז מלא. זמן הבישול דומה.
    אני מוסיפה גם עגבניות. מוסיף טעם.
    לגבי הבצל, אפשר לאדות בלי שמן בסיר סגור כמה דקות, לערבב כל דקה, עד שנעשה שקוף. אח”כ להוסיף קצת שמן בשביל הטעם. יוצא נהדר

השאר תגובה